ImageW lutym 2006, w angielskiej Premiership, piłkarska drużyna Chelsea przegrała z zespołem Middlesbrough 3-0. Ten mecz był wyjątkowo szeroko komentowany we wszystkich sportowych mediach w Wielkiej Brytanii, ponieważ porażka Chelsea była …bardzo nieoczekiwana.

Zespół Chelsea Londyn w ciągu ostatnich dwóch sezonów przegrał w lidze angielskiej tylko 3 mecze. To jeden z powodów, dla których podnosi się coraz więcej głosów o tym, że angielska piłka stała się nudna.

W dyskusji nad atrakcyjnością tych rozgrywek zabrali głos również statystycy z amerykańskiego Laboratorium w Los Alamos (Nowy Meksyk). Okazało się jednak, że piłka nożna w Anglii jest dużo bardziej konkurencyjna niż jakakolwiek dyscyplina sportowa w Stanach Zjednoczonych. To tym bardziej zaskakujące, kiedy wspomnieć o tym, że za Atlantykiem powszechnie wykorzystuje się np. mechanizm draftu przy wyborze zawodników. Wszystko po to aby wyrównywać szanse poszczególnych zespołów rywalizujących w rozgrywkach ligowych.

Do swoich wniosków naukowcy dotarli poprzez porównanie wyników w amerykańskich ligach sportowych z wynikami w angielskiej lidze piłkarskiej. Okazało się, że obecnie aż 45% meczy angielskiej ligi piłkarskiej wygrywają zespoły typowane przed spotkaniami jako kandydaci do porażki. W Stanach Zjednoczonych wyniki okazały się bardziej przewidywalne. Tam, zespoły typowane do porażki w ligach futbolu, basebala, hokeja i koszykówki wygrywają od 36 do 44% takich spotkań.

Z punktu widzenia marketingu sportowego nieprzywidywalność wyniku to element atrakcyjności produktu dostarczanego widzom i kibicom sportowym. W tym porównaniu, angielska „nudna” liga piłkarska zwycięża wszystkie ligi zawodowe w Stanach Zjednoczonych.

pokrewne tematy: Pojęcie i mierniki równowagi konkurencyjnej w sporcie

MarketingSportowy.pl na podstawie www.guardian.co.uk