ImageŚwiatowa federacja piłki nożnej FIFA znajduje się pod silną falą krytyki w związku z podpisaniem wieloletnich umów sponsorskich z producentami niezdrowej żywności i piwa.

McDonalds, Coca Cola i Budweiser - trzy z piętnastu strategicznych sponsorów rozgrywek o mistrzostwo świata w piłce nożnej - wpłacają do kasy FIFA setki miliony dolarów i są związane z tą organizacją wieloletnimi kontraktami.

Dokładnie tydzień po rozpoczęciu Mundialu w Niemczech, w medycznym wydawnictwie „The Lancet” opublikowany został artykuł, który poruszył media na świecie. Artykuł krytykuje FIFA i stawia znak zapytania wobec praktyk organizacji sportowych, które akceptując współpracę z hojnymi sponsorami nie biorą odpowiedzialności za długofalowe skutki swoich decyzji.

FIFA dopuszczając producentów „śmieciowego jedzenia” do reklamowanie się przy okazji największej imprezy sportowej na świecie umożliwiła im stworzenie gigantycznej i bardzo wydajnej platformy reklamowej. Stworzyła, zatem doskonałą alternatywę dla koncernów, których produkty są w wielu krajach usuwane ze szkół i dziecięcych stołówek

Autorzy tekstu odnotowują, że McDonalds jest wśród partnerów angielskiej federacji piłkarskiej (FA) oraz organizatorów Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku. Krytykują przy tym organizacje, które z zasady powinny inspirować młode pokolenie do zajmowania się sportem i prowadzenia aktywnego stylu życia. Zwracają uwagę, że tylko na organizację Igrzysk w Londynie zostanie wydanych ponad 2,3 miliardy funtów publicznych pieniędzy. Trudno jest w takiej sytuacji uzasadniać celowość ich inwestowania.

* Pełny tekst artykułu opublikowanego w „The Lancet” jest dostępy po bezpłatnym zarejestrowaniu się na stronie tego wydawnictwa: www.thelancet.com

Marketing Sportowy.pl na podstawie komentarzy publikowanych w prasie brytyjskiej