ImagePrezes Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego. W 1999 roku współzałożyciel pierwszej polskiej drużyny futbolu amerykańskiego – Warsaw Eagles. W 2006 roku mistrz Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego z zespołem Warsaw Eagles. Doktorant Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej.

 

 

1. Marketing to bardzo szerokie pojęcie, jak Pan rozumie rolę marketingu w sporcie?
Truizmem jest twierdzić, że współczesne, dobrze zorganizowane, atrakcyjne dla widzów widowisko sportowe absolutnie nie może istnieć bez marketingu, a w szczególności jego „usportowionej odmiany” – marketingu sportowego.
Przy rozwijaniu dyscypliny – jako produktu marketingowego bardzo istotnej jest rozumienie dwóch płaszczyzn marketingu sportowego – marketingu sportu, ale także, często pomijanego w strategiach promocyjnych marketingu „przez” sport. Właśnie możliwość wykorzystania mechanizmów i narzędzi marketingu „przez” sport może być decydującym bodźcem dla wielu firm (szczególnie korporacji) do zaangażowania się finansowego w daną dyscyplinę.
W przypadku organizacji sportowych (takich jak kluby, liga etc.) kluczowe jest ich zorientowanie marketingowe, tzn. budowanie fundamentów takiego podmiotu na bazie poprawnych praktyk PR-owych i marketingowych.
Niedoścignionym wzorem efektywnego i efektownego marketingu sportowego są ligi futbolu amerykańskiego w Stanach Zjednoczonych – NFL (liga zawodowa) oraz NCAAF (liga akademicka). Jestem przekonany, że powinniśmy czerpać właśnie z tych najlepszych, sprawdzonych wzorców – mając w świadomości fakt, że Ameryka jest kolebką tej odmiany marketingu.
Naturalnie „imitowanie” ligi NFL nie jest możliwe, jako, że jest to najbogatsza liga świata sportu, którym pasjonują się setki milionów Amerykanów. Możliwe jest obserwowanie i wdrażanie mechanizmów napędzających niezwykle popularną, profesjonalnie zorganizowaną ligę futbolu akademickiego. Naturalnie, niezbędne jest dostosowanie narzędzi, metod i skali działań do polskich realiów.
 
2. Gdyby dysponował Pan kwotą 10 mln złotych na przedsięwzięcie sportowe w Polsce, w co zainwestowałby Pan te pieniądze?
Z całą pewnością w moją ukochaną dyscyplinę – futbol amerykański. Pieniądze, w lwiej części, przeznaczyłbym w szeroką kampanię wizerunkową, która podniosłaby świadomość Polaków istnienia tego sportu – pokazała, że ten sport dostępny jest tu i teraz, pokazała jak dynamicznie rozwija się Polska Liga Futbolu Amerykańskiego). Taka kampania pokazałaby niesamowitą i wręcz unikalną wielopoziomowość oraz  złożoność tej dyscypliny. Wprowadziłaby naszych rodaków w magiczny świat futbolu amerykańskiego.

3. Czy w Pana karierze sportowej/menedżerskiej wydarzyło się coś, co dotyczyło efektownego wykorzystania marketingu w sporcie?
Wydaje mi się, że powołanie do życia, systematyczne rozwijanie Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego jest przykładem takiej dość efektownej, choć nastawionej na długofalowy efekt, aktywności. Ustalanie i stałe podnoszenie standardów organizacji klubów, meczów futbolu amerykańskiego w ramach ligi, działań media relations, aktywności promocyjnych jest absolutnie warunkiem koniecznym do zainteresowania dużych sponsorów naszą dyscypliną. Osoby związane z futbolem amerykańskim w naszym kraju dostały unikalną możliwość promowania i rozwijania sportu praktycznie od „zera”. Wyzwanie jest tym większe, że już samo stworzenie dobrze funkcjonującego klubu futbolu amerykańskiego jest dużo trudniejsze niż ma to miejsce w przypadku wszystkich innych dyscyplin zespołowych.
Gorąco wierzymy w to, iż futbol amerykański stanie się ważnym sportem w naszym kraju. Nasze oczekiwania nie biorą się z naiwnej wiary, że „jakoś się uda”, lecz podparte są faktami – na mecze Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego przychodzi coraz więcej widzów (także całe rodziny!), stale rośnie zainteresowanie mediów i sponsorów, do klubów zgłasza się coraz więcej młodych ludzi, jak grzyby po deszczu powstają inicjatywy futbolowe na terenie całego kraju.
Efekty naszych działań już są widoczne, ale to dopiero początek drogi – doskonale zdajemy sobie z tego sprawę – na pewno nie grozi nam spoczęcie na laurach! Zapraszam do odwiedzenia strony www.plfa.pl, na której znajdą Państwo szczegółowe informacje na temat Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego i rozwoju tej dyscypliny w Polsce.

Rozmawiał Witold Wolny
dla MarketingSportowy.pl (luty 2008)