ImageSynchroniczne budowanie stadionów na czas stało się polskim sportem narodowym mniej więcej od roku, czyli od przyznania Polsce i Ukrainie praw do organizacji EURO2012. Aktywnie kibicuje mu blisko 40 milionów Polaków. Może warto przyjrzeć się temu, jak w 30 miesięcy powstał jeden z najnowocześniejszych, a zdaniem wielu – najbardziej efektowny stadion w Europie – Allianz Arena?
 
1997
W 1997 roku oba kluby grające w Monachium – FC Bayern i TSV 1860 – osiągnęły niezwykłe sukcesy: Bayern po raz kolejny zdobył tytuł mistrzowski, a TSV 1860 zakwalifikował się do rozgrywek o Puchar UEFA. Stało się jasne, że Stadion Olimpijski, zbudowany na Igrzyska roku 1972, nie spełnia już wymogów nowoczesnej areny piłkarskiej. Dlatego władze Bayernu rozpoczęły w październiku 1997 roku prace nad koncepcją budowy nowego stadionu. Władze miejskie Monachium wolały jednak postawić na modernizację istniejącego obiektu.

2001
Po debatach trwających ponad 3 lata, w styczniu 2001 roku powstała wreszcie wspólna koncepcja budowy stadionu na 66.000 miejsc dla obu monachijskich klubów. W lutym 2001 władze miasta przedstawiły pięć potencjalnych lokalizacji nowego stadionu, z których w lipcu wybrano Monachium-Fröttmaning. Jeszcze w sierpniu owego roku dokonano wyboru krótkiej listy projektantów, na którą trafiło osiem firm.

Kluczowy dla nowej inwestycji był 21 października 2001 roku. Tego dnia mieszkańcy Monachium decydowali w referendum o tym, czy w mieście ma stanąć nowy stadion w wybranym miejscu. Przytłaczająca większość głosujących (65,8%) opowiedziała się za budową obiektu. W listopadzie wybrano dwie firmy projektowe: Jacques Herzog i Pierre de Meuron oraz German i Volkwin Mang. W grudniu powołano też spółkę München Stadion GmbH, w której po 50% udziałów objęły FC Bayern i TSV 1860.

2002
Pierwsze rozstrzygnięcia zapadły już 8 lutego 2002 roku, rok po rozpoczęciu działań. Na projektantów wybrano firmę Herzog / de Meuron, a na mocy podpisanej umowy z Grupą Allianz ogłoszono także nazwę stadionu – Allianz Arena. Według badań przeprowadzonych w grudniu 2002 roku była ona już drugą najbardziej rozpoznawalną marką stadionu w Niemczech.

W maju 2002 roku skompletowana została dokumentacja konieczna do uzyskania pozwolenia na budowę, a 21 października 2002 – dokładnie rok po referendum – w obecności wielu przedstawicieli świata polityki, kultury i sportu, wmurowano kamień węgielny pod nowy stadion i rozpoczęto jego budowę.

2003
Stutysięczny metr sześcienny betonu wylany został 19 września 2003 roku, a dwa miesiące później umieszczono na miejscu pierwszy z dwunastu dźwigarów podtrzymujących dach.
 
Image Image Image

2004
- 26 marca 2004 roku zakończono główne prace budowlane i wylano ostatnie 4,5 metra sześciennego betonu.
- 17 maja 2004 Allianz Arena otrzymała pierwszą nagrodę: Niemiecką Nagrodę Prewencji Przeciwpożarowej za wybitny plan przeciwpożarowy. Kilka dni później zamontowany został pierwszy z 2.874 paneli foliowych wypełnionych powietrzem, mających tworzyć fasadę stadionu i jednocześnie – największą membranę świata.
- 5 lipca 2004, po 14 miesiącach budowy, zakończono prace przy największym w Europie parkingu samochodowym przy Allianz Arenie, mieszczącym blisko 10.000 samochodów.
We wrześniu 2004 zamontowano na stadionie pierwsze z 66.000 srebrnych krzesełek, a dokładnie w trzecią rocznicę referendum i jednocześnie – drugą rocznicę wmurowania kamienia węgielnego, przeprowadzono pierwszy test oświetlenia fasady stadionu z wykorzystaniem 120 podświetlanych paneli.


2005
Oficjalne otwarcie stadionu nastąpiło w dniach 30-31 maja 2005 roku.
TSV 1860 rozegrało bawarskie derby z 1. FC Nuremberg, a następnego dnia FC Bayern pokonał 4:2 reprezentację Niemiec. Nie były to jednak pierwsze mecze na Allianz Arena – już 19 maja drużyny weteranów FC Bayern i TSV 1860 rozegrały pierwszy mecz na nowym stadionie. W pierwszym meczu ligowym, 5 sierpnia 2005 roku, FC Bayern spotkał się z Borussią Mönchengladbach, wygrywając 3:0.


Budowa Allianz Arena kosztowała 340 milionów Euro. Ten stadion może pomieścić łącznie 69.901 widzów, ma 106 lóż VIP-owskich, 2.200 miejsc przeznaczonych dla przedstawicieli biznesu i 165 specjalnych miejsc dla osób niepełnosprawnych. Punkty gastronomiczne zajmują powierzchnię 6000 m.kw., dodatkowo na stadionie są żłobki dla dzieci i sklepy dla kibiców.

Nowy stadion po dziś dzień budzi emocje i jest uznawany jest za jedną z największych atrakcji turystycznych Monachium. Z tej inwestycji zadowolony jest również sponsor. Już 12 września 2005 roku spontaniczna znajomość marki Allianz Arena wzrosła do 73%, co stanowi rekord w niemieckim sponsoringu sportowym. Znamienne jest, że Allianz Arena jest wspólnym stadionem dla dwóch niemieckich klubów, w tym dla FC Bayern grającego w czołowej lidze europejskiej i europejskich pucharach.
 

ALLIANZ ARENA MONACHIUM  
Koszt budowy: 340 milionów Euro
Wmurowanie kamienia węgielnego: 21.10.2002
Przekazanie obiektu: 30.04.2005

Łączna pojemność stadionu: 69.901 miejsc pod dachem (łącznie z lożami i częścią biznesową)
Łącznie miejsc siedzących: 66.000 (+ 3.901 miejsc stojących)
Dolny poziom trybun: 20.000 miejsc siedzących
Średni poziom: 24.000 miejsc siedzących
Wyższy poziom: 22.000 miejsc siedzących
2.200 miejsc biznesowych i 400 miejsc dla przedstawicieli mediów
106 lóż VIP mogących pomieścić 1.374 gości
165 miejsc dla osób niepełnosprawnych na poziomie murawy (bez konieczności zmiany poziomu od samego wejścia na stadion)

9.800 miejsc parkingowych (największy parking w Europie)
6.000 metrów kwadratowych powierzchni cateringowej, w tym 28 kiosków, 2 restauracje dla fanów (każda z 1000 miejsc), klub prasowy ok. 350 miejsc, restauracja Arena a la Carte na 400 miejsc.
190 monitorów na stadionie, dwa ekrany LCD o powierzchni 100m2 każdy, wiszących 42,5 metra nad murawą

Wymiary obiektu: 258 x 227 x 50 metrów
Stadion zajmuje powierzchnię 37.600m2
Budowla ma 7 kondygnacji i 25.500m2 iluminowanej powierzchni zewnętrznej


Czy Polska będzie miała własną Allianz Arenę? Bardzo możliwe – niezależnie bowiem od prac związanych z budową, bądź rozbudową stadionów na EURO 2012 w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Chorzowie i Krakowie, powstają właśnie plany budowy mniejszego obiektu w Zabrzu – także przy współudziale firmy Allianz. Podobnie jak w Monachium, w którym Allianz jest partnerem Bayernu i sponsorem tytularnym Allianz Areny, tak i w Zabrzu możliwe jest wykorzystanie w nazwie obiektu marki jednej z największych instytucji finansowych na świecie. Czy tak się stanie? Czas pokaże…
 
Arkadiusz Żmudziński
Autor zajmował się marketingiem sportowym w Allianz Polska