ImageNajbardziej utytułowana polska kajakarka. Trzy razy zdobyła medal Igrzysk Olimpijskich: srebro z Beatą Mikołajczyk (Pekin 2008), oraz dwukrotnie brąz z Beatą Sokołowską-Kuleszą (Sydney 2000 i Ateny 2004).

Czternastokrotna medalistka Mistrzostw Świata:, dwa razy zdobyła tytuł mistrzyni Świata; piętnastokrotna medalistka Mistrzostw Europy, sześć razy zdobyła tytuł mistrzyni Europy.


Marketing sportowy to bardzo szerokie pojecie. Jak Pani rozumie rolę marketingu w sporcie?
Marketing sportowy to szereg działań, które mają na celu usprawnić i ułatwić sportowcowi doskonalenie formy sportowej poprzez zabezpieczenie go we wszelkie niezbędne rzeczy, które pomogą osiągnąć sukces. Takimi sprawami powinien zajmować się człowiek lub zespół do tego stworzony i wyszkolony, aby zawodnik mógł się zająć trenowaniem a nie martwieniem się o jutro i swoją przyszłość.

Gdyby dysponowała Pani kwotą 10 mln złotych na przedsięwzięcie sportowe w Polsce, w co zainwestowałaby Pani te pieniądze?
Nigdy nie miałam takich pieniędzy i trudno jest mi sobie wyobrazić co mogła bym zrobić. Ale gdybym miała to na pewno zwróciłabym się do ludzi, którzy mają doświadczenie w zarządzaniu finansami i wraz z nimi omawiała bym sposoby inwestowania i wydawania takich środków finansowych, aby móc jak najlepiej przygotować się do kolejnych sezonów w najlepszych dostępnych warunkach za optymalne pieniądze.

Igrzyska Olimpijskie to impreza sportowa, którą interesują się wszyscy. Zdobywcy medali zyskują ogromną  popularność.  Jak  to  jest  w  Pani  przypadku,  czy  odczuwa Pani wzrost popularności dzięki medalom zdobywanym na Igrzyskach?
Jeśli chodzi o moją osobę to zainteresowanie po Igrzyskach nie można nazwać wzrostem popularności. Kajaki postrzegane są jako dyscyplina sportowa o małej popularności a to wiąże się z brakiem zainteresowania ze strony sponsorów i w konsekwencji brakiem zainteresowania mediów. Niestety Polski Związek Kajakowy nie robi nic aby to zmienić.

Sama  się  Pani  zajmuje  przygotowaniem  sprzętu,  organizacją  zgrupowań, rozmowami ze sponsorami czy ma Pani zespół pomagający w tych sprawach?
W mojej karierze zmuszona byłam do takich działań przez ostatnie 3 lata. Jednak na pomoc wykwalifikowanego zespołu nie mogłam liczyć. Moimi doradcami – pomocnikami były osoby mi życzliwe i pomagające w miarę swoich możliwości.

A  czy odczuła Pani wzrost  zainteresowania  sponsorów po  zdobyciu medalu w Pekinie? Kto obecnie jest Pani sponsorem?
Nie odczułam wzrostu zainteresowania sponsorów po zdobyciu medalu. Pomimo, że mieszkam w Poznaniu, który „stawia na sport” moja sytuacja nie zmieniła się – w tej chwili nie posiadam żadnego sponsora, który pomagałby mi finansowo.

Który sukces sportowy ceni Pani najbardziej?
Dla mnie każdy sukces jest cenny, bo każdy zdobywałam pełnym zaangażowaniem i profesjonalizmem. Jednak zdobycie srebrnego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie jest fantastycznym uwieńczeniem dotychczasowej kariery.

A  który  z  Pani  sukcesów  najbardziej  docenili  sponsorzy,  kiedy  podpisała  Pani pierwszym kontrakt ze sponsorem?
Nie miałam możliwości podpisania umowy z indywidualnym sponsorem, który doceniłby moje osiągnięcia sportowe. (przyp. redakcji: Aneta Pastuszka zdobyła 31 medali rangi Mistrzostw Świata i Europy oraz 3 medale olimpijskie).

Na koniec zapytam czy w Pani karierze sportowej wydarzyło się coś, co mogłoby być przykładem efektownego wykorzystania marketingu w sporcie?
Nie nigdy; zarówno moja sekcja kajakowa KS Posnania jak i Polski Związek Kajakowy działają wbrew zasadom marketingowym.

Rozmawiał Jakub 'Karpiu' Karbownik
MarketingSportowy.pl (grudzień 2008)