Image20 lutego 2009 rozpoczęła się pierwsza tura zapisów na bilety na mecze Mistrzostw Świata w piłce nożnej, które odbędą się w 2010 roku w Afryce Południowej. Tego dnia, przedstawiciel Komitetu Organizacyjnego Mistrzostw, Danny Jordan, z zadowoleniem informował o procesie sprzedaży, który już od pierwszego dnia został otwarty dla kibiców z całego świata.


Jednak już 2 tygodnie później, FIFA zwróciła się do organizatorów z poważną rekomendacją. Zauważono, że 80 procent wszystkich aplikacji złożonych w tym czasie pochodzi spoza Afryki Południowej. To bardzo zaniepokoiło światową federację sportu, ale również koła rządowe RPA. Zasugerowały one, że jeśli ta sytuacja się nie zmieni, organizatorzy Mistrzostw narażają się na oskarżenia o to, że interesują ich wyłącznie bogaci kibice spoza Afryki Południowej. Rzecznik prasowy rządu RPA Thabo Maseko, zabrał w tej sprawie głos i zapewnił, że rząd będzie współpracował z organizatorami w celu zweryfikowania skuteczności lokalnych kampanii promocyjnych Mistrzostw. Z jego oficjalnej wypowiedzi wybraliśmy jedno zdanie podsumowujące reakcję rządu: „Do tej pory, zbyt mało pieniędzy zostało przeznaczonych na wypromowanie Mistrzostw wśród mieszkańców Republiki Południowej Afryki (…)”

Image
(zdjęcie pochodzi z rocznego raportu Republiki Południowej Afryki dotyczącego Sportu i Rekreacji 2007-2008)

Reakcja FIFA jest zrozumiała: Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, największa impreza sportowa na świecie, po raz pierwszy odbędzie się w Afryce. Dostępnych będzie około 3 miliony biletów na 64 mecze. Zgodnie z planami 30% biletów trafi do sponsorów, drużyn oraz do związków krajowych. Milion biletów powinien trafić do mieszkańców RPA i Afryki, a kolejny milion powinien zostać sprzedany kibicom całego świata.. Aby ten plan spełnić ilość aplikacji z Afryki i innych kontynentów powinny być porównywalne.
 

Zapisy na bilety Mundialu 2010 trwają do 31 marca 2009 na stronach FIFA.com Poprawne wypełnione aplikacje, wezmą udział w losowaniu, które odbędzie się 15 kwietnia. Zgodnie z przyjętymi zasadami, wszyscy, którzy złożą swoje zgłoszenia się w pierwszej turze, będą mieli identyczne szanse w losowaniu. Organizatorzy Mundialu w RPA, przygotowali biznes plan imprezy, zakładając skromnie, że zostanie sprzedanych 60% wszystkich biletów mistrzostw.

na podstawie FIFA.com oraz www.worldcup2010southafrica.com
MarketingSportowy.pl (marzec 2009)