ImageWalter Jeklin - prezes klubu koszykarskiego Polonia 2011, wyjątkowej w Polsce, organizacji szkolącej młodych koszykarzy: Mistrzów Polski juniorów z 2009; drużyny, która w sezonie 2009/2010 pierwszy raz w historii gra w koszykarskiej ekstraklasie. Był koszykarzem takich klubów jak Olimpija Ljubljana, AZS Toruń, Polonia Warszawa. Mistrz i wicemistrz Słowenii, reprezentant Słowenii w latach 1995-1999.


1. Marketing to bardzo szerokie pojęcie, jak Pan/Pani rozumie rolę marketingu w sporcie?

Marketing sportowy to współpraca podmiotu sportowego (klubu, czasami zawodnika) ze sponsorem, który w zamian za przekazywane środki ma prawo do wykorzystywania sponsorowanego do swoich działań reklamowo-promocyjnych.
Na takim partnerstwie korzystają obydwie strony. W tej chwili, moim zadaniem, najbardziej idealnym przykładem jest współpraca firmy Plus z polską siatkówką (liga męska i żeńska oraz PZPS). Ta współpraca trwa już wiele lat, strategia jest bardzo przemyślana i konsekwentnie realizowana.
W dobrym układzie marketingowym, sportowcom lub klubom łatwiej jest o dobry wynik, bo mają zapewnione odpowiednie finansowanie. A jeśli jest wynik sportowy, to i sponsor jest zadowolony, gdyż powoduje to coraz większe zainteresowanie społeczne, i to nie tylko ze strony kibiców sportowych.

Tworzenie układu pomiędzy sponsorem a sponsorowanym, to często praca na lata. Nigdy nie należy oceniać takich kontraktów wcześniej niż po upływie roku. Jak pokazuje przykład Plusa i siatkówki, w długiej perspektywie bardzo się to opłaca. Potrzebna jest jednak strategia, pomysł, cierpliwość i wytrwałość obydwu stron.
 
2. Gdyby dysponował Pan kwotą 10 mln złotych na przedsięwzięcie sportowe w Polsce, w co zainwestowałby Pan te pieniądze?
Bez wątpienia w obiekt sportowy, na przykład halę. 10 milionów to trochę za mało na taki obiekt , więc mówiłbym o większych  pieniądzach. Taka inwestycja będzie służyć latami.
Raczej trudno sobie wyobrazić, żeby hala stała pusta, bo zapotrzebowanie na uprawianie sportu jest w Polsce bardzo duże. Mam na myśli zarówno sport amatorski, jak i zawodowy, bo drużynom w grach zespołowych często brakuje odpowiednich obiektów do treningów i rozgrywania meczów. Oczywiście taki obiekt można też od czasu do czasu wykorzystać komercyjnie - zorganizować targi, konferencję, itp. W efekcie zainwestowane pieniądz mogą się szybko zwrócić.

3. Czy w Pana karierze sportowej/zawodowej wydarzyło się coś, co może być przykładem efektownego wykorzystania marketingu w sporcie?
Nie miałem w mojej karierze takich doskonałych przykładów wykorzystania marketingu sportowego.

Strona internetowa klubu koszykarskiego Polonia2011

MarketingSportowy.pl
(listopad 2009)