MG13 marketing sportowyKrzysztof Kaźmierczak – Marketing Manager Fundacji MG13 www.mg13.com.pl założonej przez Marcina Gortata grającego w najlepszej koszykarskiej lidze świata NBA; Fundacja MG13 powstała w celu pomagania oraz promocji utalentowanej koszykarsko młodzieży; Fundacja realizuje obecnie dwa projekty sygnowane nazwiskiem naszego jedynaka w NBA – Marcin Gortat Camp oraz Szkoła Sportowa Marcina Gortata.



1. Marketing to bardzo szerokie pojęcie. Jak Państwo rozumieją rolę marketingu w sporcie?

Marketing w sporcie odgrywa olbrzymią rolę we współczesnym świecie. Tak jak marketing w przedsiębiorstwach ma zwrócić uwagę potencjalnych klientów na produkty czy usługi, tak marketing w sporcie ma pokazać szerszej publiczności i przyszłym fanom organizację sportową, zawodników, ich cele, starania i sukcesy. W dzisiejszych czasach duże kluby sportowe to nic innego jak wielkie firmy, zarządzane przez profesjonalistów, mające na celu pomnażanie zysków (bądź poprzez sprzedaż wizerunku, miejsc reklamowych, bądź poprzez dystrybucję biletów, gadżetów itp.). Najlepszym przykładem są tutaj kluby piłkarskie, takie chociażby jak FC Barcelona czy Manchester United.

2. Gdyby dysponowali Państwo kwotą 10mln złotych na przedsięwzięcie sportowe w Polsce, na co przeznaczyliby Państwo te pieniądze?
Naszym marzeniem jest organizacja profesjonalnych treningów dla dzieci i młodzieży – poczynając już od najmłodszych klas podstawówek. W chwili obecnej polski basket jest w wielkim zastoju i aby tę sytuacje zmienić, trzeba bardzo intensywnie zacząć pracę „u podstaw”, a więc wśród najmłodszych. Wśród młodzików jest wiele ukrytych talentów, z drzemiącymi ogromnymi umiejętnościami – potrzeba niemałych pieniędzy i pracy, aby je znaleźć i profesjonalnie rozwinąć. Dzięki temu za 5-10 lat najprawdopodobniej bylibyśmy w stanie powtórzyć sukcesy siatkarzy i szczypiornistów.

3. Czy któraś z akcji promocyjnych Państwa Fundacji bądź akcji promocyjnych firm wspierających Marcina Gortata może być przykładem efektywnego wykorzystania marketingu w sporcie?
Fundacja MG13 za cel postawiła sobie popularyzację koszykówki w Polsce. W chwili obecnej, w związku z brakiem spektakularnych sukcesów koszykarskiej reprezentacji Polski (takich chociażby jak siatkarzy, czy piłkarzy ręcznych), koszykówka w Polsce jest sportem nieco zapomnianym. Jako zapaleni koszykarze, przy udziale Marcina Gortata, pragniemy przywrócić tej dyscyplinie dawny blask. Aby to osiągnąć, organizujemy w Polsce szereg imprez, w których udział bierze nasz jedynak z NBA. Mówię tutaj o Marcin Gortat Camp (cykl treningów dla dzieci i młodzieży organizowany w kilku miastach), Festiwal Koszykówki (cykl warsztatów dla zawodników lig młodzieżowych, sędziów i trenerów, przy współudziale profesjonalistów z Europy i USA) oraz Szkole Sportowej Marcina Gortata (przewidywany start wrzesień 2010). Promocja tych akcji z wykorzystaniem narzędzi marketingu (reklamy, zaproszenie dla sponsorów, sprzedaż miejsc reklamowych itp.) to nic innego jak wykorzystywanie marketingu w sporcie. Wszystkie zyski z tych działań będą przeznaczone na statutową działalność Fundacji.


Rozmawiał
Jakub "Karpiu" Karbownik
MarketingSportowy.pl (marzec 2010)