Image10 grudnia 2010 roku skończyła się 111–letnia era  podczas której Barcelona odmawiała wszystkim potencjalnym sponsorom umieszczenia ich logo na koszulkach zespołu.

Nowym sponsorem Barcelony jest Katarska Fundacja – organizacja, która powstała w 1995 roku, a wśród swoich głównych celów wymienia „wspieranie edukacji, nauki, oraz wspomaganie lokalnych społeczności”.  Fundacja jest zarządzana przez żonę Emira, który był centralną postacią podczas negocjacji z FIFA, które ostatecznie doprowadziły do wyboru tego egzotycznego kraju na gospodarza Mundialu w 2020 roku.

Umowa jest warta 125 milionów funtów i obowiązuje przez najbliższe pięć lat. Klub nie otrzymuje jednorazowej wpłaty; sponsor będzie wpłacał do kasy klubu po 25 milionów funtów za sezon.

To rekordowa transakcja, z punktu widzenia klubowego futbolu na świecie. Do tej pory żaden klub nie uzyskał tak wielkiej kwoty od sponsora. Ten wątek przewijał się w wypowiedziach przedstawicieli FC Barcelona. Niektórzy z nich argumentowali również, że  “ma to szczególne znaczenie w dzisiejszej sytuacji ekonomicznej.(...)”
I to może być  ważny element tej historii. Choć w oficjalnych wypowiedziach to tylko dopełnienie zdania, to jednak musimy powiedzieć dlaczego:

FC Barcelona ma dzisiaj spore długi. Audyt księgowy przeprowadzony w klubie, w lipcu 2010, wykazał zadłużenie Katalończyków w wysokości £370m. Tylko w sezonie 2009/2010 Barcelona straciła £64.36m. W dodatku w lecie 2010 roku, aby uniknąć problemów z płynnością, klub zaciągnął pożyczkę w wysokości 125 milionów funtów.

Na koszulkach Barcelony eksponowane jest teraz logo UNICEF. Co ciekawe pierwszego dnia po ogłoszeniu transakcji  ukazały się sprzeczne informacje na ten temat. Wszyscy zgodnie twierdzą, że od tej chwili Barcelona będzie grała z logo Katarskiej Fundacji i logo UNICEF, jednak które logo zajmie miejsce na najbardziej eksponowanym miejscu, na piersiach zawodników?
Mamy przeczucie, że będzie to Fundacja Katarska...

na podstawie: La Vanguardia, La Razón The Guardian, BBC
MarketingSportowy.pl (grudzień 2010)

czytaj również
Klub sportowy sponsoruje
Football Money League 2010
Kapitał globalnych marek sportowych 
Najpopularniejsze kluby w Europie grają na Półwyspie Iberyjskim