Image
(...) Witryna internetowa jest swoistą wizytówką organizacji i nierzadko pierwszym sposobem na kontakt dla osób poszukujących informacji.

Przy projektowaniu klubowej strony www przydatna okaże się zasada 6C. Ta, pozwoli spojrzeć na nasze pomysły pod kątem ich efektywności w sześciu płaszczyznach:
•    capture - przyciągnięcie kibica,
•    content - zastosowania atrakcyjnej treści,
•    community - tworzenie społeczności wirtualnych,
•    commerce - sprzedaż gadżetów i powierzchni reklamowych,
•    customer orientation - zorientowania na klienta,
•    credibility - tworzenie zaufania i wiarygodności.

Strona techniczna witryny internetowej
Od strony technicznej witryna powinna charakteryzować się następującymi cechami:
- przejrzyste menu umożliwiające prostą nawigację: użytkownik nie powinien mieć problemów z dojściem w dowolne miejsce witryny. Powinien także zawsze wiedzieć, w którym miejscu się znajduje i jak wrócić do poprzedniej strony bądź strony głównej.
- atrakcyjna grafika, jednak nie za bardzo rzucająca się w oczy: jest to dość trudny do oceny punkt, gdyż ocena graficznej strony witryny zależy głównie od gustu odwiedzającej jej osoby. Generalnie należy wystrzegać się ostrych, agresywnych kolorów.
- szybkie ładowanie: każda strona powinna być całkowicie załadowana po maksymalnie 5 sekundach. Należy pamiętać, że pliki graficzne o znacznych rozmiarach powodują wydłużenie tego czasu i mogą spowodować irytację użytkownika.
- ten sam wygląd w najbardziej popularnych przeglądarkach: różna interpretacja kodu powoduje, że wygląd witryny w różnych przeglądarkach może nieco się różnić. Zalecane jest ograniczenie takich przypadków.
- brak nieaktywnych (błędnych) odnośników: wyświetlenie błędu strony, która nie istnieje, nie wpływa korzystnie na ocenę witryny przez użytkownika.
- brak działów typu „Strona w budowie”: takie strony nic nie wnoszą do zawartości merytorycznej witryny, za to często kojarzone są z błędami.

Ważnym punktem pozwalającym na zwiększenie liczby odwiedzin witryny i zachęcenie kibiców do jej regularnego odwiedzania jest, wspominana w części pierwszej, interaktywność ułatwiająca kontakt z odbiorcą.
Możliwości są szerokie: od prostych ankiet pozwalających na pozostawienie swojej opinii na wybrany temat po wymianę zdań na listach i forach dyskusyjnych.

Niebagatelne znaczenie może też mieć możliwość kontaktu z administratorem — za pomocą poczty e-mail lub komunikatora i bezpośrednie przekazanie opinii na dowolny temat. Ta najbardziej bezpośrednia forma interakcji — kontakt z osobą będąca pracownikiem klubu lub działającą w jego imieniu stanowi bardzo poważny krok w zacieśnianiu stosunków między kibicem a klubem. Należy jednak zapamiętać, że żadne pytanie czy opinia nie może pozostać bez odpowiedzi ze strony klubu. Jest to bezwzględnie konieczne, gdyż zignorowanie głosu od kibica, nawet jeśli przyjmuje formę krytyczną, jest nie na temat lub wydaje się infantylna, prowadzi do osłabienia więzi na linii kibic-klub i może prowadzić do jej całkowitego i bezpowrotnego zerwania.

Koniec części drugiej
Część pierwsza artykułu Witryna internetowa klubu sportowego jest dostępna dla osób współpracujących przy tworzeniu tekstów do portalu

Michał Świderski - Absolwent Informatyki na Politechnice Gdańskiej. Ukończył podyplomowe studia Organizacji i Zarządzania Sportem przy AWFiS w Gdańsku. Obecnie pracuję jako kierownik drużyn młodzieżowych w Treflu Sopot.

(lipiec 2011)
MarketingSportowy.pl