ImageW 1998 roku telewizja ESPN zbadała preferencje kibiców sportowych w Stanach Zjednoczonych. Jeden z interesujących wniosków z tego badania mówił, że 54 % osób woli obejrzeć widowisko sportowe „na żywo” niż oglądać telewizyjną transmisję.

Takie samo badanie przeprowadzone piętnaście lat później wykazało, że tylko jedna trzecia amerykańskich kibiców woli obejrzeć widowiska sportowe na żywo…

Wyniki są zastanawiające, jeśli jednak przyjrzeć się im bliżej można zauważyć, że to nie baseball czy koszykówka stały się dyscyplinami dla „telewizyjnych” kibiców. Te dyscypliny wciąż przyciągają widzów żądnych emocji „na żywo”. To futbol amerykański, perfekcyjny produkt telewizyjny współczesnej Ameryki, sprawił  że aż dwie trzecie kibiców w Stanach Zjednoczonych mając do wyboru oglądanie meczu NFL „na żywo” albo bezpośrednią transmisję, wybiera tą drugą opcję.

Gigantyczne stadiony mają o co konkurować: średnio, około 15% wpływów klubów NFL pochodzi ze sprzedaży biletów Organizatorzy zbadali powody, które mogą zmniejszać zainteresowanie przyjściem na stadiony a do akcji wkroczyli operatorzy telekomunikacyjni i dostawcy rozwiązań IT.

Jeśli kilka lat temu kibice narzekali na ograniczone możliwości oglądania powtórek akcji czy statystyk meczowych na stadionach to współcześnie już nie mogą narzekać.
Areny wyposażone są w szerokopasmowe sieci i setki spotów wifi. Średnio, na jeden spot wifi przypada sto miejsc a dla obsługi generowanego ruchu udostępniane są sieci o przepustowościach rzędu 40Gb/sek. Aby to osiągnąć na stadionach kładzione są miliony metrów światłowodów a sieci integrowane są z infrastrukturą LTE operatorów telekomunikacyjnych.

Widzom udostępnia się narzędzia, które pozwalają na przykład wybrać najkrótszą kolejkę do bramek wejściowych, albo w trakcie meczu zmienić miejsce na lepsze (czytaj: droższe). Stosowane są rozwiązania typu Smart City czy SportVU, a firmy nowych technologii realizują ambitne projekty.

Image

Ciekawym przykładem wykorzystania współczesnych technologii może być aplikacja przygotowana dla widzów drużyny Dallas Cowboys (Arlington, w Stanie Teksas). Pozwala ona synchronizować smartfony osiemdziesięciotysięcznego tłumu w taki sposób, aby w jednym momencie uruchomienione zostały wibracje i lampy błyskowe w urządzeniach.

To właśnie na tym stadionie znajduje się największy na świecie ekran HDTV o wymiarach 49 x 22 metry oraz największe na świecie szklane drzwi  o wysokości ponad 36 metrów. W końcu trzeba czymś przyciągać widzów….

Michal Szustak
MarketingSportowy.pl
grudzień 2015

Na podstawie materiałów udostępnianych przez kluby NFL
Zdjęcia pochodzą z serwisu twistedsifter.com


Image