ImageOrganizatorzy ligi NFL, kluby, a nawet producenci sprzętu są celem prawniczych ataków, w których żąda się wysokich odszkodowań za kontuzje zawodników futbolu amerykańskiego.

NFL najbogatsza liga świata, przynosi rocznie ponad 10 miliardów euro przychodu. Ile to jest? To więcej niż gdybyśmy zsumowali wszystkie przychody niemieckiej Bundesligi, hiszpańskiej La Liga, włoskiej Serie A, oraz francuskiej Ligue 1. To jednocześnie ponad osiemdziesiąt razy więcej niż przychody polskiej Ekstraklasy piłkarskiej.

W 2015 roku poważne kontuzje zawodników futbolu amerykańskiego wciąż były gorącym tematem komentowanym w mediach za Oceanem. Nieoczekiwanie dla wszystkich, analizy egzekwowane przez prawników doprowadziły do konkluzji, że hełmy, które miały chronić zawodników przez kontuzjami mogą przynosić więcej szkody niż pożytku. Okazało się, że urazy głowy odnoszone przez zawodników są poważniejsze z powodu niedoskonałej konstrukcji hełmów.

Image
J.J. Watt zawodnik Houston Texans

Od od początku XXI  wieku statystyki wskazały na malejącą liczbę młodzieńców zainteresowanych uprawianiem futbolu, a popularność zaczął zyskać ruch na rzecz zmiany w przepisach eliminującej kaski z zawodów futbolowych.

Dla producentów hełmów stało się jasne, że może być koniec albo… początek wielkiego biznesu. Musieli zareagować na poważne zagrożenie ze strony prawników, a także reakcję amerykańskiego Kongresu, który wszczął dochodzenie w sprawie skutków uderzeń absorbowanych przez hełmy zawodników podczas gry.

Dziś znamy zwycięzcę tej rozgrywki. To firma Riddell, która w 2002 roku wprowadziła na rynek zmodyfikowany hełm o nazwie „Revo” i jest obecnie głównym dostawcą hełmów dla zawodowej ligi NFL oraz uniwersyteckiej futbolowej ligi NCAA.
Riddell do dziś broni się przed oskarżeniem za strony ponad 120 byłych zawodników NFL. Producent jednak nie stracił swojej pozycji na rynku, a dzięki włączeniu się w kamponię na rzecz bezpieczeństwa w sporcie i zmianom technologii uciekł przed nieoczekiwanymi problemami „do przodu”.

W 2011 roku organizacja odpowiedzialna za standard sprzętu sportowego w USA (NAERA) wprowadziła zasadę, że nie będzie certyfikowała hełmów starszych niż 10 lat. Ta decyzja miała znaczenie dla producentów i dla klubów. Odnowienie starego hełmu kosztowało do tej pory około 30 dolarów, podczas gdy zakup nowego to wydatek od 150 do 350 dolarów. Dlatego każdego roku USA Football przeznacza jeden milion dolarów na dotacje i wsparcie finansowe lig młodzieżowych, które kupują nowe hełmy.

Współcześnie przemysł bezpiecznego sprzętu sportowego ma się w Stanach Zjednoczonych dobrze. Zmiany prawne i dodatkowe finansowanie stymulują produkcję.
W 2015 toku NFL wydała 25 milionów dolarów na promocję bezpieczeństwa w sporcie.
 
Michał Szustak
MarketingSportowy.pl
(grudzień 2015)

Na podstawie:
http://usafootball.com/headsup
www.nfl.com
Agencja Reuters
Zdjecia pochodzą z serwisów nfl, tumbir, reuters oraz są wykonane przez autora tekstu

Czytaj także
Gigantyczne areny NFL konkurują o widzów


Image