Image Rzecz o największej katastrofie w historii sportu uniwersyteckiego w Stanach Zjednoczonych.
Na mojej prywatnej liście to jeden najlepszych współczesnych filmów o tematyce sportowej.


Oparty na prawdziwych wydarzeniach; Opowiada historię, która rozpoczyna się 15 listopada 1970 roku. Tego dnia miała miejsce największa katastrofa w historii sportu uniwersyteckiego w Stanach Zjednoczonych.

Samolotem wyczarterowanym od linii Southern Airways, z meczu ligowego wracała drużyna futbolu amerykańskiego Uniwersytetu Marshall, oraz towarzyszący im kibice i przyjaciele. To był jedyny w sezonie przypadek, kiedy ta drużyna wybrała drogę lotniczą. Przy deszczowej pogodzie i ograniczonej widoczności samolot rozbił się w momencie schodzenia do lądowania,
Zginęło 75 osób, w tym 37 zawodników i członków zespołu.

Image

Oprócz fabuły sportowej film jest zapisem wydarzeń związanych z tą tragedią dla niedużego, bo liczącego około 50 tysięcy mieszkańców miasta Huntington (Zachodnia Wirginia). Historia napisana przez życie pokazuje jak sport potrafi wycisnąć piętno na społeczności i postawach ludzi; jak kształtuje charakter jednostek, ale również buduje jedność i wspólnotę.

Drużyna Uniwersytetu Marshall znana jest współcześnie w Stanach Zjednoczonych jako zespół, który został dosłownie „wskrzeszony z prochów”. Chociaż w pierwszym sezonie po wypadku nowy zespół przegrał aż 33 z 42 meczów, to ostatecznie zespół osiągnął najwyższe trofeum i dwukrotnie zdobył mistrzostwo w rozgrywkach w 1992 i w 1996 roku.
 
Jak podnieść się z upadku? Jak ważny może być klub sportowy dla społeczności? Jak walczyć, gdy wszystko wydaje się być przeciwko tobie? Być może odnajdziecie Państwo odpowiedzi na takie pytania oglądając film pt. „Wa are Marshall” (2006).
Ja ten film rekomenduję.

We are Marshall (2006)
Tytuł polski: Męski sport
Wytwórnia: Warner Bros.
Reżyseria: McG
Obsada: Matthew Fox, Anthony Mackie, Matthew McConaughey
Moja ocena: ****Trzeba zobaczyć

Zamiast zakończenia
Dziś jest 11 stycznia 2016 roku. Wieczorem w finale akademickich drużyn futbolu amerykańskiego wystąpią zespoły Alabama i Clemson. Główny sponsor finałowych rozgrywek finałowych play-off musiał zapłacić kwotę 35 milionów dolarów rocznie za prawa marketingowe i zagwarantował sobie to prawo umową na okres pięciu lat.
Dzisiejsze spotkanie obejrzy na żywo ponad sześćdziesiąt pięć tysięcy widzów. Niech to podpowie, jakie miejsce w świadomości przeciętnego Amerykanina - kibica sportu - mają historie takie jak ta opowiedziana w filmie „We are Marshall”.

Michał Szustak
Marketingsportowy.pl
(styczeń 2016)

Image