ImageMiędzynarodowe Federacja Lekkiej Atletyki (IAAf) straciła właśnie 12 milionów dolarów, ale strata wizerunkowa może być dla tej organizacji bardziej dokuczliwa.
Odejście Adidasa to sygnał, który z pewnością zostanie przeanalizowany przez pozostałych sponsorów organizacji takich jak: Canon, Toyota, Seiko, TBS, TDK i Mondo


IAAF to wielka organizacja. W sumie zrzesza 214 federacji lekkoatletycznych z całego świata; ma zatem więcej członków niż ONZ.
W 2008 roku Federacja podpisała z firmą Adidas kontrakt na 11 lat. Zaplanowany do 2019 roku kontrakt wart był 33 miliony dolarów. Ten kontrakt został właśnie wypowiedziany przez firmę Adidas.
 
Bezpośrednią i oficjalną przyczyną rozwiązania umowy sponsorskiej jest afera dopingowa, związana ze stosowaniem dopingu przez zawodników Rosji. Co prawda IAAF szybko zawiesiła Rosję w prawach członka, jednak kolejne raporty o możliwości przekupstw rzucają cień na rolę Federacji w tuszowaniu skandalu.

Adidas ogłosił swoja decyzję szybko i zdecydowanie. Ta decyzja przypomina ruch z 2013 roku. Wtedy firma zawiesiła współpracę z amerykańskim sprinterem Tysonem Gayem natychmiast po pierwszych doniesieniach o pozytywnym wyniku badań na obecność w jego organizmie niedozwolonych środków.

Jak Adidas lokuje swoje budżety na sponsoring?
Historycznie, to właśnie firma Adidas wprowadziła do praktyki sponsoringu długoletnie umowy z federacjami sportowymi takimi jak FIFA czy MKOl. Teraz, w strategii koncernu można zaobserwować tendencję do lokowania budżetów sponsorskich w umowach z drużynami narodowymi, klubami lub gwiazdami sportu.

Image

W 2015 roku Adidas nie zdecydował się na odnowienie kontraktu z Amerykańska NBA, za to za kwotę 200 milionów dolarów przejął kontraktem osobistym prawa do wizerunku koszykarza Jamesa Hardena z Houston Rockets.

W ciągu najbliższych pięciu lat, Adidas planuje zmniejszyć udział bezpośredniego sponsoringu sportu zawodowego (z obecnych 50% do 45% budżetu na marketing), zwiększając jednocześnie budżety na media społecznościowe, merchandising oraz sponsoring wydarzeń lokalnych.

Działania Adidasa wskazują również na strategię obrony swojej silnej pozycji w sponsoringu piłki nożnej w Europie, oraz lokowaniu kontraktów sponsorskich w budżetach czołowych klubów. Wskazują na to m.in. przedłużenie kontraktu z Bayern Monachium, a także aktywne przebicie ofert Nike i przejęcie umów sponsoringowych z Juventusem Turyn i w Manchesterem United (w tym przypadku kontrakt na 10 lat wart jest 1,1 miliarda dolarów).

Udzielając informacji na temat wycofania się ze sponsoringu IAAF, przedstawiciele Adidasa z rezerwą wypowiadają się dziś o aferze korupcyjnej FIFA przy rozdzielaniu praw do organizacji Mistrzostw Świata w piłce nożnej…

Michał Szustak
MarketingSportowy.pl
(luty 2016)

Image