ImageKlub z Barcelony przez wiele dekad wyróżniał się tym, że nie udostępniał miejsca na koszulkach swoich piłkarzy dla sponsorów. Ta ponadstuletnia era skończyła się w grudniu 2010 roku, kiedy Fundacja Qatar podpisała pięcioletni kontrakt z klubem.

25 milionów funtów rocznie, które od pięciu lat płaci sponsor za reklamę na koszulkach nie zadawala szefów FC Barcelona. Wystąpili oni do sponsora z sugestią „znaczącego podwyższenia sumy nowego kontraktu”. W reakcji, pod koniec zeszłego roku, obecny sponsor odstąpił od negocjacji, a dziennikarze donoszą, że od tamtej pory Katarczycy nie odbierają telefonów z klubu.

FC Barcelona w porównaniu z czołowymi drużynami z ligi angielskiej zarabia rzeczywiście mniej pieniędzy za reklamę na koszulkach. Wciąż są to jednak ogromne kwoty. Rocznie, tyle samo pieniędzy co FC Barcelona (25 milionów funtów) otrzymują w Europie Real Madryt i Bayern Monachium. Liderem w zestawieniu jest Manchester United, który w 2012 roku podpisał na siedem lat kontrakt z firmą Chevrolet na astronomiczną sunę 370 milionów funtów. Dziś wiemy, że ten kontrakt był bezpośrednia przyczyną zwolnienia dyrektora marketingu GM Joel Ewanick’a.
Image
1. Manchester United / Chevrolet > £53m rocznie
2. Chelsea / Yokohama rubbe£ > 40m rocznie
3. Arsenal / Fly Emirates > £30m rocznie
4. Liverpool / Standard Chartered > £30m rocznie
5. Real Madryt / Fly Emirates > £25m rocznie
_ Bayern Monachium / Deutsche Telekom > £25m rocznie
_ FC Barcelona / Qatar Airways > £25m rocznie
8. Manchester City / Etihad Airlines > £20m rocznie
9. PSG / Fly Emirates > £20m rocznie
0. Tottenham / AIA >  £18m rocznie
(stan na luty 2016)

Kwoty za reklamę na koszulkach łatwiej jest ocenić, jeśli zestawić je z przykładem z naszego kraju. Dość powiedzieć, że co roku Manchester United i Chelsea inkasują razem na reklamę na koszulkach kwotę porównywalną do przychodów wszystkich klubów Ekstraklasy piłkarskiej w Polsce

Czas płynie, a firma Nike, producent koszulek FC Barcelona sygnalizuje możliwe problemy z terminowym wyprodukowaniem koszulek, które Barcelona chce sprzedawać na świecie (głownie w Azji i w Europie) przy okazji promocyjnych wyjazdów w lecie 2016.

Michał Szustak
MartketingSportowy.pl
(luty 2016)

Na podstawie: The Mirror, Advertising Age, materiały Premiere League

czytaj również FC Barcelona - koniec pewnej ery

Image